piątek, 7 października 2016

Zrób to sama: drewniana skrzynia na zabawki

Uwielbiam pracę z drewnem i ozdabianie go bardzo mnie odpręża. Spod mojej ręki i pędzla wychodzą najczęściej prezenty dla rodziny i przyjaciół, dodatki do własnego mieszkania, ale także trafią się drobne zlecenia. Najwięcej frajdy sprawia mi jednak wykonywanie dodatków do pokoju Harpii, które z każdej rzeczy zrobionej przez mamę cieszą się podwójnie.

Moja przygoda z rzeczami handmade zaczęła się od quillingu, czyli techniki z rodzaju papieroplastyki. Quilling wymaga skupienia i precyzji. Zdecydowanie uczy cierpliwości. Niedługo pokażę Wam jak zrobić tą metodą kartkę, np. na Święta Bożego Narodzenia lub ozdobę na choinkę. Z kolei sztuki decoupage miałam okazję nauczyć się podczas urlopu macierzyńskiego po urodzeniu pierworodnej, dzięki koleżance z zaprzyjaźnionego forum Łódzkich Mam.

Gdy urodziła się Ma~ zabawek w pokoju dziewczynek zaczęło przybywać. Pod łóżkiem Hani jest za to idealna przestrzeń, w którą można wsunąć drewnianą skrzynię, która by część tych zabawek pomieściło. Zdecydowałam się na drewnianą skrzynię z uchwytami, ale bez pokrywy. Z tego co zauważyłam jak zabawki trafiają do pudeł z pokrywami, to potem leżą w nich baaaardzo długo, zanim moje dziewczyny zechcą do nich zajrzeć.



Zrobienie takiej skrzyni jest bardzo proste i według mnie każda mama, która dysponuje odrobiną wolnego czasu, może ją wykonać. Skrzynia to dość spora powierzchnia, więc nie trzeba (choć oczywiście można) bawić się w drobne elementy.

Co będzie Ci potrzebne:
  1. Drewniana skrzynia lub inne drewniane pudełko
  2. Drobnoziarnisty papier ścierny
  3. Pędzel, ale warto mieć osobne do farby, kleju i lakieru (najlepiej płaskie, z naturalnego włosia, dość szerokie)
  4. Serwetkę trzywarstwową (będzie nam potrzebna tylko jedna, wierzchnia warstwa)
  5. Opcjonalnie podkład akrylowy, chociaż ja często zamiast primera używam po prostu białej farby akrylowej
  6. Klej i lakier do decoupage
  7. Farba akrylowa (można kupić białą i barwniki, a potem samodzielnie dobierać odcień i nasycenie koloru)


Krok po kroku:
  1. Przetrzyj skrzynię papierem ściernym, a następnie ściereczką, aby usunąć pył
  2. Pomaluj skrzynię podkładem lub białą farbą i powtórz proces przecierania (po nałożeniu pierwszej warstwy farby mogą wstać włoski drewna)
  3. Pomaluj skrzynię na wybrany kolor (im jaśniejszy, tym wzór będzie bardziej widoczny). Jeśli kolor ma być jednolity, najlepiej położyć dwie warstwy, aby nie było prześwitów.
  4. Wytnij dokładnie wybrany wzór, oddziel wierzchnią warstwę serwetki.
  5. Wzór przyłóż do miejsca, w którym ma być naklejony. Zamocz pędzel w kleju zdecydowanym, ale delikatnym ruchem pociągnij klejem po motywie. Jeśli motyw jest duży możesz przykleić go za pomocą żelazka. Wtedy miejsce, w którym ma być obrazek posmaruj cienką warstwą kleju i poczekaj aż wyschnie. Połóż w tym miejscu serwetkę, a na niej papier do pieczenia. Ciepłym, ale nie bardzo gorącym żelazkiem, przeciągnij po serwetce (wyłącz opcję pary). Przed użyciem żelazka sprawdź, czy serwetka się nie pozaginała.
  6. Po wyschnięciu całość lakierujemy kilkukrotnie (im więcej warstw, tym mniej widać, że to przyklejona serwetka).


I voila!

Zachęcam Wam do zabawy z techniką decoupage, ponieważ podstawowe zasady są naprawdę bardzo łatwe, a radość dziecka z prezentu wykonanego przez mamę jest ogromna :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz